✿ The Followers ✿

✿tabung pahala✿

✿ Doa buat anakanda ✿

" Ya Allah peliharalah anak-anakku,Aydina Malaeka Tihany , Alexander Seth Ukasyah dan Ali abraham saleh selama ia berada diatas muka bumi ini dan sihatkanlah mereka, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan-Mu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah mereka dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu. Ya Allah, mudahkanlah perjalanan dalam kehidupannya,murahkanlah rezeki mereka. Ya Allah jadikanlah mereka sihat yang sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah panjangkanlah umur mereka, sihatkanlah badan mereka, dan baikkanlah akhlak mereka, fasihkanlah lisan mereka, baguskanlah suara mereka untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam."

Wednesday, November 2, 2011

kisah kuih cik mek molek yang berinti garam.

Assalamulaikum ^^

Dah lama rasa macam tak hapdet story masak-masak kan...
baru-baru ni..aku dengan kerajinan yang amat tinggi telah memasak kuih yang mungkin suam-suam kuku agak tradisional*bahasa apa aku gunapakai ni*
iaitu kuih cek mek molek...perghh nama pun dah molek kan...
maka dengan sifat kerajinan yang amat berkobar-kobar aku dengan pak incik pun bershoping sakan dengan list ke econ save pasaraya jimat kami tu...*bila pak incik balik hari2 aku melawat econ save*
kami pun pla membeli belah bahan-bahan yang sepatutnya...
sampai la satu petang tu..balik kerja dan aku terus rasa nak buat.

A : awak,kita rasa kita nak buat kuih cek mek molek tu sekarang la...amacam?
D : iskk sempat ke awak?baru balik kerja letih..rehatla dulu...
A : alah,awak kan ada...awak tolong la kita...boleh kan?
D : ok sayang,bereh....

maka,dengan itu terjadila episod kuih cik mek molek...

dah siap campur semua tepung tibalah masa nak masuk gula dekat tengah-tengah kuih....
entah macam mana aku boleh tersilap boh garam tengah-tengah tu...
sebabnya aku terletak bekas garam dengan gula sebelah-sebelah boleh gitu?
sebiji je..mula-mula aku tak perasan..masuk yang ke 3 aku boh gula baru aku perasan salah sebiji dari kuih tu aku boh garam..camne cita tu?
nak tanak terpaksalah aku hentam saja,goreng dan nasiblah sapa diantara kami termakan...

A : awak,kita rasa macam kita terletak garam la dalam sebijik camne?
D : HAHAHAH awak tulah kalau buat kerja suka berangan lebih....saya dah depan mata pun awak angau macam-macam lagi...
A : aik...pandai-pandai je buat cita...mana de...ter jelah...dah letak sebelah-sebelah balang garam dengan gula...iskk kira halal jelah ye..nasib la kan..
D : okeh...nasib la kan sapa yang dapat....kihkihkih

okeh,pakcik hensem tu gelakkan aku....sabar jelah...
kira ni bergantung pada luck la kan sapa yang termakan...

then,
siaplah kuih cik mek molek tersebut....
tetiba aku dengan rasa baik hati terus ajak beliau balik rumah tok hantar sikit kuih tu....masa tu kami sama-sama dah terlupa insiden kuih garam tu...
sampai je rumah tok,papa dengan mama baru je balik...dah tu dengan rasa bangga gila dalam diri suruhlah depa merasa kuih yang anakanda yang dikasihi ni bikin...
rasa punya rasa...kuih 1st yang papa amik tulah berisi garam..HAHAHAA

papa : erk..apesal masin je kuih ni...
aku dgn huby time tu dah sama-sama pandang lepas tu tergelak...
huby : kakak la tu..dia terletak garam dalam sebiji kuih tu..last-last dapat dekat papa.
papa : lorh...ingatkan orang angau mana yang buat kuih...

aiyok..kena lagik...sabar jelah....

moral of da story :: kalau uols nak masak tolong jangan sesekali letak balang garam dengan gula dekat-dekat sat lagi jadi macam aku...kuikuikui

eh apa?
nak resepi kuih tersebut?
kejap ye.....
bonda kasik pada uols pada post yang seterusnya ye....
tapi intinya bukan garam ye uols gula......gula ye anak-anak sekalian ngeeee

inilah ghupenya kuih cek mek molek ye uols....


sekian,
terima kasih sudi baca,
kalau rajin jenguk la lagi...:)

muuahhhh,
ikhlas tulus dari hati suci,

Raihana Humaira isteri Tariq Huzairi,bonda kepada anak-anak kami yang sangat shomel...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...