aydina malaeka tihany

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Alexander Seth Ukasyah

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

✿ The Followers ✿

✿About Me✿

My photo
puan raihana humaira,masih muda remaja ;p,bonda Aydina Malaeka Tihany dan Alexander Seth Ukasyah ,sangat simple,degil,sensitip,nakal,ceria,suka senyum dan sangat optimis dalam kehidupan .~doakan saya dan anak anak bahagia di dunia dan akhirat!~

✿tabung pahala✿

✿ Doa buat anakanda ✿

" Ya Allah peliharalah anak-anakku,Aydina Malaeka Tihany dan Alexander Seth Ukasyah selama ia berada diatas muka bumi ini dan sihatkanlah mereka, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan-Mu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah mereka dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu. Ya Allah, mudahkanlah perjalanan dalam kehidupannya,murahkanlah rezeki mereka. Ya Allah jadikanlah mereka sihat yang sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah panjangkanlah umur mereka, sihatkanlah badan mereka, dan baikkanlah akhlak mereka, fasihkanlah lisan mereka, baguskanlah suara mereka untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam."

Tuesday, June 24, 2014

kecoh sangat la puan lola.

Assalamualaikum ^^

Oh gempar kan cerita hilang budak.
Cerita mak dera anak.
Kes pukul.
Kes itu ini.

Ayoooo semuanyaaa macam macam...jenuh nak fikir ni.nasib aku bukan perdana menteri kalau tak memang jenuh la nak memikir semuanya.

Baiklah...
Cerita tentang puan lola.
Emak kepada seorang anak OKU.

Sungguh masa mula mula tengok video cara anak tu ditemui hati tisu aku memang dah mengalir air mata tambah pulak bila dah beranak pinak ni lagi la hati tak kuat.

Semalam aku ada baca kisah yang lebih kurang kata puan lola ni miskin tegar tak mampu nak beli kain baju anak pun.
Aku pun terjah la fb puan lola.tengok sana sini.

Semua orang komen buat fb main game semua ada masa...bergaya kemain dalam fb.
Dan aku terfikir...ada ke orang nak letak gambar dia dengan baju koyak rabak di profile fb dia...mesti tak ada kan...semua nak nampak segak lawa ja...macam tu jugak puan lola.
Tapi musykilnya aku disini...kenapa baju anak dia tak mampu ditukar.apa salahnya kau belila baju pasar malam pun bukan hina baju pasar malam...tak payah la nak beli baju brand brand ni haaaa tak kemana jemah oiiii esok esok lusuh jugak.takan kau nak tukarkan baju anak kau buat pakai harian p je beli baju bundle.okay what.baju bundle lani semua berjenama hapaaa bukan lusuh pun ada yang baru bukak plastik sebab reject sikit ja dah tu ada brand lagi!

Tapi yelah,
Aku ni bukan sesapa pun nak nasihatkan kau puan lola malah keadaan kau selama setahun yang kehilangan pengasuh pun aku tak pernah hadapi jadi aku dengan semua orang mampu hembus jari jemari dengan mulut jela komen situasi kau...tapi bila difikir dek akal logik la...kau boleh je letak anak kau dekat tempat yang bersih...bukan letak dekat tempat yang macam kau letak binatang ternakan tu! Hellooooo orang bela binatang pun mai cuci kandang selalu naaa...kucing pun tuan dia bagi mandi elok...ni anak hang rambut pun tak terurus...jadi apa kejadahnya hang dok pulun pertahankan lagi.

Dan
Kalau hang guna alasan bekas suami hang tak ambik peduli pasai ank hang tu pun aku rasa orang susah nak terima.
Weiii mak aku bela dua anak sampai besaq tua bangka lani sendiri tau ayah kami tak pernah peduli pun.
Tu akak ipar aku anak lima naaa awat dia boleh bela anak dia sendiri.sorang sorang ja.jadi hang jangan guna alasan ni.pada aku bila kita dah jadi ibu ni weii kot mana pun kita tak makan tak apa asal anak makan.perut anak tu lagi penting...sebab tu ada orang sanggup mencuri sebab nak beli susu anak!
Tapi itulah satu ja...lelaki ni kalau depa ingat tanggungjawab depa sikit ka banyak depa mesti ambik peduli.depa mungkin lupa isteri anak tu jalan depa ke syurga.
Jangan dok seronok sangat tengok isteri atau bekas isteri ampa susah payah besarkan anak sedangkan ampa dok nganga ja...lepas tu bila hal macam ni keluar dekat paper ampa bukan main ketuk ketuk komen salah itu ini tapi bukan nak muhasabah diri ampa sebagai lelaki.jangan tau buat anak ja...lepaih tu bini mengandung nak beranak pun tak ambik tau.nampak dayus sangat! TAK KIRA LA APA PUN MASALAHNYAAAAA

Pasal JKM  aku rasa lani pihak kerajaan kena buat satu sistem kalau dah kesan dari awal kelahiran kata anak yang dilahirkan tu anak OKU lebih baik mudahkan ibubapa terus sahaja beri bantuan.baik dari segi kewangan ataupun sokongan.tak payah la nanti kata jkm tatau la terlepas pandang la...apala...lepas tu salahkan ibubapa ja...kadang kadang orang kampung yang tak kampung pun bukan tau sangat pasal bantuam bantuan ni.tak semua orang didedahkan...dan selalunya orang akan malas nak minta sebab kerenah birokrasi.selain tu sediakan kelas kelas kursus khas untuk bantu ibubapa yang ada anak oku ni.bukan anak ja  perlukan sokongan tapi mak ayah pun perlukan kaunseling jugak.bukan mudah naaa nak redha anak yang kau mengandung 9bulan 10hari tu tak sihat dan sesempurna anak orang lain tapi harus diingat BANYAK ANAK ANAK OKU YANG BERJAYA JA! Lebih berjaya dari orang normal.

Bukan mudah jaga anak oku ni.umum pun tau benda ni.
Dengan ragamnya...dengan remehnya...dengan macam macam hal...tapi harus diingat kalau depa ni diberi pilihan pun depa sendiri tamau jadi oku depa nak normal macam kita.
Dan dalam hal lagu niii puan lola...puan lola membuktikan bahawa puan lola lebih oku dari anak puan lola! Sanggup dan tergamak puan lola buat macam ni...maaf la nak doa buruk buruk tak lah tapi nak doa semoga puan lola insaf dan bertaubat serta lepaih ni puan lola ambik berat la pasai anak anak puan lola biar pun dia tak dibawah jagaan puan lola...kita tatau masa hadapan...hari ni mungkin puan lola rasa anak oku puan tu menyusahkan puan tapi esok esok anak tu yang bela puan siapa tauuu hari tua kita kan.

Ya ya ya entry aku ni agak emosi...tapi aku rasa bertempat kot.
Nasib la puan lola jauh kalau dekat aku dah p peluk dia...bukan kerana kasihan tapi kerana simpati beliau hilang sikap kemanusiaan terhadap anak kandung sendiri.

Baiklah.
Dengan ini harapan aku kepada makbapak diluar sana...apa sahaja pun yang terjadi ingat perceraian bukan benda yang elok malah selalunya menyusahkan lagi banyak pihak.sebab tu aku pertahankan perkahwinan aku.
Eh tetiba kan jemah sangat kauuuu rai...
Apapun doakan jodoh aku dan anak anak dengan asben aku panjang di dunia dan akhirat.

Salam sayang,
Puan raihana humaira bukan puan lola hihihi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...