✿ The Followers ✿

✿tabung pahala✿

✿ Doa buat anakanda ✿

" Ya Allah peliharalah anak-anakku,Aydina Malaeka Tihany , Alexander Seth Ukasyah dan Ali abraham saleh selama ia berada diatas muka bumi ini dan sihatkanlah mereka, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan-Mu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah mereka dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu. Ya Allah, mudahkanlah perjalanan dalam kehidupannya,murahkanlah rezeki mereka. Ya Allah jadikanlah mereka sihat yang sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah panjangkanlah umur mereka, sihatkanlah badan mereka, dan baikkanlah akhlak mereka, fasihkanlah lisan mereka, baguskanlah suara mereka untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam."

Monday, July 2, 2012

kebaikan air barli untuk kita semua.

Assalamualaikum ^^

Baru-baru ni aku kena bebel dengan tok pasal malas minum air barli.
time pregnant gni je baru aku test minum barli tu..kalau tak jangan mimpi la wei..
entah kenapa aku tak lalu...aku kan spesis pelik sikit bila makan minum ni hehehe

so aku pun tanya la pakcik google tentang kelebihan minum air barli ni...
 tok aku kata elok minum air barli ni,selain elak kencing kotor,bagus jugak bagi kembar air nanti tak kembar darah...tu satu lagi aku tak paham(ayah mertua aku pun pernah pesan macam tu...jadi untuk kebaikan aku minum jelah..mana tau tips ni menjadi kan..Insy.Allah)

moh kita tengok kelebihan air barli ni.


  • Barli ni sebagai penyejuk badan,bagus untuk orang demam.Rasullullah pernah memberi minuman/sup barli kepada orang yang demam untuk menyejukkan badannya.
  • BARLI BAKAR::khasiat utama ialah untuk menjaga dan membersihkan buah pinggang terutamanya melancarkan proses pencernaan dan pembersihan darah.*elok ler minum kalau ada sembelit*
  • Melawaskan kencing*kalau pregnant selalu dapat kencing kotor kan..so minum la barli untuk elakkan*
  • Mencegah dan merawat penyakit batu karang.
  • Memekatkan air mani.*bagus untuk pasangan yang sedang merancang nak mempunyai anak*


selain tu petua yang ayah mertua dengan tok aku bagi adalah untuk mengelakkan kembar darah masa bersalin...bagi kembar air.keraplah minum pada usia kandungan 6bulan ke atas.
*yang ni petua je...aku pun ikutkan jelah...hehehe tak baik melawan kata orang tua-tua yang lebih berpengalaman kan..*


so aku sekarang memang selalu minum barli,
rebus siap-siap satu periuk,time nak minum bancuh sikit je air gula campur...sebab aku tak suka minum manis,makanya sikit jelah kan...
lebih afdal kan?
kata nak buat ubat penyakit..kalau manis-manis bukan ubat penyakit namanya..tu cari penyakit...kuikuikui

so,uols kalau rasa nak ikut tips ni silalah buat ye...
semoga kita semua dilindungi Allah swt.Aaminn...
lagi satu aku buat air barli sendiri,sebab lebih jimat dan murah kan!*aku kan bonda to be yang agak kedekssss hahaha*


ok,baiiii.....
selamat menjamu selera dengan air barli yang super duper sedap ni*pujuk hati sendiri*




Sekian,
Terima kasih sudi baca...

Ikhlas dari hati,
Raihana Humaira isteri kecintaan Tariq Huzairi,Walid dan Bonda kepada zuriat-zuriat kami yang soleh dan solehah.Semoga Tariq Huzairi cepat ditukarkan ke kawasan yang berdekatan dengan kami anak-beranak.Semoga anakanda lahir dalam keadaan sihat,sempurna,selamat dan semoga aku bersalin normal...Aamin...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...